Dierenkliniek zamenhofdreef meerderedieren

Thermostaat omlaag?

Om energie te besparen en hoge gasrekeningen te voorkomen luisteren velen van ons naar het advies om de thermostaat een graadje lager te zetten.

’s Nachts zouden we de thermostaat flink terug kunnen draaien, naar 15°C of zelfs lager. Maar kunnen onze huisdieren daar wel tegen?

Welke temperatuur prettig en aangenaam is verschilt natuurlijk per diersoort, maar ook per ras. Grote dieren koelen minder snel af dan kleine dieren en dieren met een dikke vacht houden hun warmte beter vast dan dieren zonder haar of met een dunne vacht. Daarnaast spelen ook de leeftijd en de gezondheid van het dier mee.

Hele jonge dieren kunnen hun lichaamstemperatuur nog niet zo goed op peil houden. Voor oudere dieren is dat vaak ook lastiger. Veel oudere dieren hebben last van artrose. Slapen in een koude omgeving kan dan voor extra pijn en stijfheid zorgen. Zieke dieren hebben vaak ook een warmere omgeving nodig.

Naast een warme omgevingstemperatuur is een comfortabele slaapplek belangrijk. Een warme mand of een slaapplek een eindje boven de grond, warme kleden en dekentjes, een nestkastje of slaaphokje en extra nestmateriaal kunnen het voor uw dier comfortabeler maken als de omgevingstemperatuur wat lager is.

Honden en katten

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van de omgevingstemperatuur op honden en katten, maar de uitkomsten hiervan verschillen nogal. Omdat er zulke grote verschillen zijn tussen alle voorkomende rassen is het ook moeilijk om hier een duidelijk advies in te geven. De volgende temperaturen lijken een goede richtlijn te zijn op basis van de uitkomsten van de verschillende onderzoeken.

• Voor gezonde, volwassen honden van een gemiddelde grootte: kies een nachttemperatuur in huis die niet meer dan 5°C kouder is dan de temperatuur in huis overdag.
  • Voor kleine hondjes, honden met een dunne of geen (onder)vacht en honden met weinig vet zoals windhonden: houd een minimale temperatuur van zo’n 18°C aan.
  • Voor jonge pups, oude honden en honden met een aandoening of ziekte: houd een minimale temperatuur van 18°C aan, of overleg bij ziekte met uw dierenarts.
  • Voor gezonde, volwassen katten: kies een nachttemperatuur in huis die niet meer dan 5°C kouder is dan de temperatuur in huis overdag en zorg voor een slaapplek waar het tenminste 15°C is.
  • Voor katten met een dunne vacht zoals een Siamees en voor kittens, oude katten en katten met een ziekte of aandoening: zorg voor een slaapplek van ten minste 18°C.
  • Voor naaktkatten: zorg voor een slaapplek van ten minste 20°C.

Konijnen

Konijnen kunnen vrij goed tegen lage temperaturen, maar minder goed tegen grote schommelingen in temperatuur. Konijnen die binnen gehouden worden hebben een minder dikke vacht dan konijnen die buiten leven. Laat de temperatuur niet verder zakken dan 15°C. Zorg voor voldoende hooi en stro om in weg te kruipen. Huisvesting met een soortgenoot, wat voor een sociaal dier zoals het konijn erg belangrijk is, zorgt ervoor dat ze elkaar ook warm kunnen houden.

Ook voor konijnen geldt dat zieke en oudere dieren extra in de gaten moeten worden gehouden bij koudere temperaturen.

Knaagdieren, terrariumdieren en vogels

Benieuwd naar de adviezen voor knaagdieren, terrariumdieren en vogels? Kijk dan eens op de website van het LICG.